مصرف کولین در حاملگی و کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف نوترینت کولین (موجود در بروکلی، تخم مرغ و شیر) به هنگام بارداری می تواند به کاهش خطر ابتلا کودک در مراحل بعدی زندگی به دیابت یا فشار خون بالا کمک کند.

محققین دانشگاه Cornellدر یک مطالعه ی 12 هفته ای به بررسی تأثیرات مصرف 930 میلی گرم کولین درروز توسط زنان باردار در سه ماهه ی سوم بارداری پرداختند. دانشمندان دریافتند که مصرف کولین توسط زنان باردارسبب کاهش 33 درصدی غلظت کورتیزول (هورمون استرس) در کودکان آنها می شود. این نتایج در مقایسه با گروه کنترل که در آن زنان باردار تنها 430 میلی گرم در روز کولین مصرف می کردند، بدست آمد.

دانشمندان نتیجه گیری نمودند که مصرف کولین به میزان دو برابر مقدار پیشنهاد شده (450 میلی گرم در روز) سبب جلوگیری از تأثیرات معکوس استرس قبل از تولد ،بروی رفتارها، نورواندوکرین ومتابولیسم نوزاد پس از تولد می شود.

پرفسور Caudillمی گوید: کاهش پاسخ نوزاد به استرس به دلیل مصرف بیشترکولین توسط مادر در دوران بارداری میتواند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با استرس از جمله فشار خون و دیابت نوع 2 در طول زندگی کودک می شود.

محققین معتقدند مصرف کولین سبب کاهش تولید کورتیزول از طریق تغییر نحوه ی بیان ژن هایی که مسئول کورتیزول می باشند، می گردد .

شواهد بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که افزایش مصرف کولین در سه ماهه ی آخر بارداری سبب تغییر علایم اپی ژنتیک جهانی و مکانهای ویژه ای شود که تاثیرات آن در بافت های جنین مشخص می شود.

البته پرفسور Caudillمعتقد است که هنوز برای تایید نتایج این مطالعه وتأثیرات دراز مدت مصرف کولین توسط زنان باردار نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

نتایج این تحقیق در ژورنال the Federation of American societies for Experimental Biologyبه چاپ رسید.

کولین نوترنیت اساسی برای عملکرد صحیح بدن است. به همه ی افراد حتی زنان باردار مصرف روزانه کولین توصیه می شود. برای افراد بالغ 19 سال و بالاتر مصرف مقدار 425 میلی گرم درروز کولین برای زنان و 550 میلی گرم درروز برای مردان لازم است . برای کودکان 1 تا 13 سال مصرف 200 تا 375 میلی گرم در روز کولین توصیه می شود.

منابع غنی از کولین در میان مواد غذایی عبارتند از جگر گوساله که تقریباً 100 گرم آن حاوی 355 میلی گرم کولین است، یک فنجان جوانه ی گندم حاوی 172 میلی گرم کولین و یک تخم مرغ بزرگ حاوی 126 میلی گرم کولین می باشد.

منبع: www.huffintonpost.com